Таїнство Євхаристії одягнене у шати обряду І
Перша
Божественна Літургія, яку відслужив сам Христос, була звершена у рамках старозавітньої
пасхальної вечері. Юдеї торжественно святкували та спогадували свій вихід з
Єгипту і перехід через Червоне море. Тому саме слово Пасха і означає «перехід».
Ісус використав торжественний момент святкової вечері, щоб у її рамках
встановити Таїнство Євхаристії. Тому й не дивно, що вже від самого початку
Літургія не складалася тільки з молитви освячення дарів (тобто хліба і вина) та
чину їх роздавання (тобто причастя). Але, як було вже загадано у попередній
статті, обов’язковими елементними Літургії було читання Святого Письма,
проповідь, псалмоспів, молитви освячення, причастя, благословення.
У такій приблизно формі, Літургія
існувала перших 3 століття. Переломним моментом в історії християнства, а у
великій мірі і Літургії стає IV
ст. коли імператор Константи Великий надає християнам право вільно сповідувати та
визнавати свою віру.
Нажаль і до сьогодні існує міф про те,
що християни у перших століттях звершували свою Літургію таємно, з огляду на
постійні жорстокі переслідування з боку імперської влади. Насправді, гоніння
тривали не постійно і були то більш жорсткими то м’якшими та спалахували у
різних частинах імперії. У часі відносного спокою християни мали можливість
молитися Божественну Літургію та звершувати інші Таїнства, випрацьовуючи при
цьому певний порядок таких молінь.
Ще донедавна панувала думка про те, що
пишний обряд Літургії є нічим іншим як успадкуванням імперської традиції
(зокрема етикету та церемоній), проте археологічне відкриття найстарішого храму
в античному містечку Дура-Европос (сучасна Сирія) спростовує цю думку. У
християнському храмі, який існував уже в ІІІ ст. є розпрацьований літургійний
простір храму (тобто хто де має стояти, і що має відбуватися в тій чи іншій
частині), а також є одні з перших зразків іконографії (написані настінні ікони).
Це доводить, що християни вже від самого початку надавали великого значення
простору у якому звершується Літургія та самому способові її звершення, так
починає виникати обряд. Тому не є обґрунтовано, говорити про розвиток різних
обрядів тільки після здобуття християнством свободи у 313 р.
Сам же обряд є способом виявити за
допомогою матеріальних речей та різного роду дій, певну духовну реальність, яка
насправді відбувається, та недоступна нам через фізичні сенсори.
Оскільки у перших 3 століттях між
різними християнськими спільнотами не було дуже тісного зв’язку, кожна з них
виробила свою власну форму служіння Служби Божої. Саме це дало початок
пізнішому формуванню різних обрядів. Та незважаючи на це, основні частини
Літургії завжди залишалися незмінними.
Коментарі
Дописати коментар