Недільні думки. 17-та Неділя по Зісланні Святого Духа. Зцілення дочки ханаанянки (Мт. 15, 21-28)
У
сьогоднішньому Євангелії описана дуже цікава зустріч між Ісусом (який
представляє вибраний юдейський народ) та ханаанянкою (яка представляє ханаанян, - нащадків Хама, старозавітніх ворогів та неприятелів Ізраїля). Ця зустріч ніколи б не відбулася, як би Ісус
не вийшов за межі Ізраїльської землі і не ввійшов в поганські околиці, а рівно
ж, якби і жінка, не наважилася вийти із свого поганського середовища, щоб знайти
Господа.
Момент зустрічі між цими двома особами
є надзвичайно промовистим. Жінка, яка уособлює у собі весь поганський світ
змучений внутрішньою духовною кризою, іде на пошуки правдивого Бога, який
здатний врятувати її потомство – дочку від біснуватості, цілковитого опонування
злом. Не зважаючи на «важкий діалог» між нею і Христом, вона випрошує у повноті те, чого шукала: «Хай
буде тобі, як бажаєш» (Мт. 15,28б)
Найбільш промовистою частиною цієї
євангельської історії мабуть є, діалог жінки з Ісусом. Цей діалог дуже часто
відображає нашу спробу щось просити у Господа. Ми, які є нащадками язичницьких
народів «Церква поган», мимоволі можемо застосувати поганську практику відносин
з Богом у власному житті. У Євангелії чітко показано 3 етапи наближення
ханаанянки до Ісуса:
1.
Вона кричить: «Змилуйся надо мною…» (Мт.15,22б). Її дочка тяжко мучиться, і
несвідома цього, приносить ще більшу муку нещасній матері, яка у відчаї
кричить, вимагає зцілення для того, щоб позбутися нестерпного терпіння. Це
нагадує поганську поведінку, до якої іронічно закликав пророк Ілля поганських
жерців: «Кличте голосніше, бо він бог; може він замислився або чимсоь
заклопотаний, або в дорозі; або може й спить, – то прокинеться.» (пор. І
Цар.18, 27). Ісус у цьому випадку мовчить.
2.
«Вона підійшла і вклошившись йому в ноги, каже: Господи, поможи мені» (Мт. 15,
25). На цьому етапі ханаанянка демонструє нечувану сміливість, вона поганка і
жінка, не дивлячись на тогочасну суспільну пропасть між юдеями і поганами (а також чоловіками і жінками) підходить, падає перед Господом на коліна і звертається до нього із своїм проханням. Відповідь Ісуса: «Не личить брати хліб у дітей і кидати щенятам»
(Мт. 15, 26б), як виявиться згодом, є такою провокативною, щоб яскраво виявити
її віру та смиренність.
3.
Ханаанянка не перечить словам Господа, смиренно їх приймає і просить про
найменш можливу милість «зо столу панів». У наслідку, її прохання є цілком
вислухане.
Наша молитва – це також інколи крик
безнадії, з яким ми несемо готовий план того, чого домагаємося в Господа. Та
варто перестати кричати, а смиренно прийняти ситуацію у її драматичності,
впасти до ніг Господа, поклонитися Йому і погодитися про найменшу милість із
столу Божестевнного Пана. Таке велике смирення та уповання на Божу милість не
може залишити Бога мовчазним.
Коментарі
Дописати коментар