Недільні думки. 23-та Неділя по Зісланні Святого Духа. Оздоровлення генесаринського біснуватого (Лк. 8, 26-39)
Повсюди
де з’являвся Ісус біля нього одразу ж збиралися хворі, страждаючі та немічні.
Проте була також й інша категорія осіб, стан яких дуже важко назвати хворобою,
адже їхня проблема не полягала у певній тілесній недузі, але у
душевно-духовній. Мова йде про так званих біснуватих, тобто одержимих,
поневолених злим духом людей.
Випадок генесаринського біснуватого є
дещо відмінний від інших схожих ситуацій. Євангелисти стверджують про нечувану
силу, якою злий дух наділив одержимого (пор.
Лук. 8, 29; Мр. 5, 3-5). Потім описують його повну асуспільність (пор. Лук. 8, 27; Мр. 5, 2-3). А також
втрату здорового глузду (пор. Лук. 8, 35;
Мр. 5, 15). Ці всі характеристики вказують на пагубну тактику диявола, який
через гріх робить людину повністю залежною від дій та вчинків, які перечать
здоровому глузду, усувають особу від церковного сопричастя, а в той же час,
начебто наділяють «особливою силою» пристрасті, яка штовхає людину до повної
духовної, а часто і життєвої загибелі. Недаремно Христос попереджає: «Кожен хто гріх чинить, – гріха невольник!
Невольник не перебуває в домі повсякчас – повсякчас перебуває син». (Ів. 8,
34б-35).
Прихід Ісуса на цю землю як Спасителя,
– це також дарування кожному синівства Божого, яке поправу належить тільки
Христу. Вигнання бісів і повернення до нормального життєвого стану
генесаринського біснуватого, це щось значно більше ніж екзорцизм. Христос
відновлює синівський статус людини, яка була оповита темрявою, одягає його в
одежу благодаті і робить з нього свого учня, який сидить біля Його ніг (Лук. 8, 35), а згодом доручає йому
апостольську місію: «Вернися додому й
розкажи все те, що Бог зробив тобі» (Лук. 8, 39а).
Генесаринський біснуватий своїм цілим
життям перетворюється на живе запрошення для своїх співгромадян-поган іти за
Христом. Та проте: «вони прибули до
Ісуса… і злякалися» (пор. Лук. 8, 35). Злякалися, що перед їхніми очима
відбулося незбагнене Таїнство творення нової людини, яка вже більше не має
надзвичайної сили від злого духа, але є покірним сином свого Творця. Залишалося
тільки прийняти цю нову реальність життя без влади і сили злого духа, а отже
без гріха та проте: «Прийшло до своїх, –
а свої його не прийняли» (Ів. 1, 11). Тому всі хто не бажає прийняти дар
Божого синівства, а з ним і безмежної Божої любові говорять: «Відійди від нас!» (пор. Мт. 8, 34; Мр. 5,
17; Лук. 8, 37). Натомість: «Котрі ж
прийняли його – тим дало право дітьми Божими стати, які в ім’я його вірують»
(Ів. 1, 12).
Для Бога не існує темряви, яку б Він не
міг осіяти світлом своєї любові, але Він мовчки відходить, якщо людина не бажає
освітити темряву власного життя.
Коментарі
Дописати коментар