Недільні думки. Неділя про Митаря та фарисея (Лк. 18, 10-14)
Дві
людини, дві різних історії: фарисей – «не
такий які інші люди» (пор. Лук.18, 11) та митар – той хто «бив себе в груди» (пор. Лук.18, 13).
«Цей
[митар] повернувся виправданий… а не той» (пор. Лук. 18, 14).
За кожним з цих двох персонажів стояла
власна життєва історія, молитва у храмі – яскравий показ їхніх життєвих
переконань. Фарисей молився таємно, свідком його «правоти» мав виступити сам
Бог, а митар молився явно, б’ючи себе в груди, просячи покаяння у Бога та
прощення з боку молільників, які могли бачити його у храмі.
Фарисей і митар, попри свою разючу
різницю не є просто протиставленими один одному особами, але образами духовності,
яка поперемінно може виявлятися в житті християнина.
«Пощу…
даю десятину…» (пор. Лук.18,12) – промовляє фарисей. З цих слів випливає його «праведність», дотримання закону, що саме
по собі не є поганим. Скільки християн вважають, що точно дотримання певних
обрядів чи приписів несе у собі спасіння?
Митар «…не смів і очей звести до неба» (пор. Лук. 18, 13) – він шукав
глибокого покаяння та навернення.
Христос не каже, що митар був остаточно
виправданий а фарисей повністю засуджений, залишаючи запрошення завершити цю
історію нашим життям, прийняти позицію фарисея і вважати себе кращим за інших,
особливо менш воцерковлених, а чи смиренно визнавати перед Богом свої немочі, не
виносячись угору перед людьми: «бо
кожний, хто виноситься, буде принижений, а хто принижується, - вивищений» (пор.
Лук. 18, 14). Якщо ми у позиції фарисея, ще не пізно покаятися митаревим
покаянням, якщо ж ми у позиції митаря, то треба бути дуже уважним, щоб часом не
перетворитися на фарисея.
Коментарі
Дописати коментар