Недільні думки. 28-та Неділя по Зісланні Святого Духа. Притча про бенкет (Лк. 14, 16-24)
Перебуваючи
у домі фарисея, під час обіду, Ісус використовує можливість звернутися до групи
людей, яка вважала себе вчителями народу (пор.
Лук. 14 розд.). Реагуючи на звертання одного із присутніх на обіді: «Щасливий той, хто їстиме хліб у Царстві
Божім» (Лук. 14, 15), Ісус розповідає притчу, у центрі якої знаходиться
святковий бенкет.
Спільне споживання їжі – це мабуть
найдревніша традиція, обряд, ритуал, який відомий людству. Навіть момент
гріхопадіння передається біблійним автором у формі спільного споживання їжі (пор. Бут. 3, 6). Цілком природньо, що
для людини їжа є однією з найосновніших і найвагоміших потреб. І саме ця
потреба людини, у дуже яскравий спосіб, відображає залежність людського життя
від зовнішнього чинника. Отже життя людини не походить від неї самої, а тому не
здатне самоутримуватися людиною. Життя – це Божий дар, причиною, джерелом і
підтримувачем якого є сам Бог. Тому й не дивно, що найінтимніше, найособистіше
єднання людини з Богом відбувається у Таїнстві Пресвятої Євхаристії, Небесній
Поживі, яка приносить людині не смерть (як заборонений плід у райському саді)
але життя вічне.
Притча про бенкет – це розповідь про
споконвічний Божий задум розділити з людиною радість свого Божественного
існування у святості. До цієї радості запрошенні усі. Та нажаль знаходяться ті,
які не бажають розділити святковий бенкет: «Поле
купив я… П’ять пар волів купив я… Я одружився…» (пор. Лук. 16, 15-20).
Жодна із цих причин, не зважаючи на
свою серйозність, не може оправдати відсутність людини на святковому
божественному бенкеті. Мова йде про Божественну Літургію, але не тільки у сенсі
богослужіння, але про Літургію, Трапезу радості, яка розпочинається як
богослужіння, але ніколи не завершується. Саме тому священик закликає: «У мирі
вийдім!», тобто продовжуймо цю Трапезу божественної радості, учасниками якої ми
щойно стали, у повсякденності нашого життя.
Небажання, відмовлення від участі у
Божественній Літургії є самоприріканням людини на голодну духовну смерть.
Християнин, який не бере участі у Євхаристійні Трапезі не здатен перетворити
своє життя на постійну Євхаристію, тобто благодарення Господа.
Проте,
Божий заклик до спільного Небесного бенкету, завжди кличе людину увійти в
світлицю Божої Любові, тобто спільноту Христової Церкви і споживати Трапезу
радості, тобто Євхаристію.
Коментарі
Дописати коментар